10 kesäkuuta 2013

Mainonnasta

Blogimainontaan on tekeillä tällä hetkellä uudenlainen ohjeistus, jossa vaaditaan esittämään sponssatut tuotteet/jutut entistä tarkemmin ja selkeämmin. Ohjeistus ei ole vielä mennyt läpi, vaan nyt kommentoitavana... mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että tästä lähtien postauksen alussa, keskellä ja lopussa - pitäisi selkeästi ilmoittaa erillisellä teksti-informoinnilla mainontaa sisältävä sisältö. Tämä on lukijoille varmasti osittain mieluisaa, sillä sponssatut tuotteet/asiat/mitkälie tulevat selkeämmin esille, mutta rajansa silti kaikella.  Ohjeistuksen voitte jokainen lukea täältä. Mielestäni Nata myös kirjoitti todella hyvin asiasta omassa postauksessaan ja olen hänen kanssaan samaa mieltä. Kirjoituksen voitte lukea sen täältä. 

Itse olen pyrkinyt entistä enemmän kiinnittämään huomiota siihen, että mainitsisin aina saadut tuotteet selkeästi. Tiedän, että tässä itsellänikin on vielä skarpattavaa ja olen pohtinut, että mikä olisi paras tapa esimerkiksi kokonaisvaltaisissa meikkipostauksissa esitellä saadut tuotteet ja itse ostetut tuotteet. Mitä mieltä te olette? Mikä teidän mielestä olisi kaikista lukijaystävällisin tapa ilmoittaa sponssatuista/saaduista tuotteista?

3 kommenttia:

SUPERVAIN kirjoitti...

kyllä mä oon ainakin sun postauksissa aina tajunnut mikä on saatua ja mikä ei.. :)

Anonyymi kirjoitti...

Mun korvaan aina särähtää tuo "saatu", en tiedä, jotenki epäammattimaista, tai joku kumma fiilis siitä tulee. Parempi olisi sitten vaan kirjoittaa alas että "toteutettu yhteistyössä". Sillon kun blogin pitäjille alkoi tulla kosmetiikkaa ym. niin tuntu jo sillon omituiselta kun aloitettiin postaus "x yritys lähetti minulle paketillisen tavaraa, ja tässä nyt tämä ja tuo.." eli kannatan ilmeisesti piilomainontaa:D
mut toki siinä on ero että kirjottaako bloggaaja ilmaisesta tuotteesta, vai saako hän rahallisen korvauksen kun kirjoittaa jostain tuotteesta. Se ero pitäisi ehkä postauksissa näkyä/tuoda esille.

Ence kirjoitti...

Mulla meni nyt pahasti ohi se, että jos kyseessä tosiaan on ohjeistus, niin minkä takia sille ollaan perustamassa jotain valvontaryhmää? Mikä funktio sellaisella on, kun ketään ei voi kuitenkaan velvoittaa noudattamaan _ohjeistusta_. Öö?